Domo-HomeStart-Logo

De Domo-aanpak en uitgangspunten blijven hetzelfde. Toch proberen we elk jaar ook weer nieuwe zaken op poten te zetten. Want de noden van gezinnen veranderen als de maatschappelijke omstandigheden veranderen. De corona-epidemie en de maatregelen om die epidemie in te dijken, hadden en hebben een grote impact op het leven en de mogelijkheden van kwetsbare gezinnen. Wat zijn we blij met ons domohuis en tuin waarin de kinderen kunnen ravotten. Dat gaf de ouders ook wat rust.

Taalkansen scheppen als jaarthema

Het hele jaar door dagen onze vrijwilligers kinderen uit om vragen te stellen, te vertellen en hun gevoelens uit te drukken. Ze motiveren ouders en kinderen om met elkaar te spreken. Luisteren naar elkaar, durven spreken, van gedachten wisselen, een mening vormen, zich uitdrukken : het is allemaal zo belangrijk! De promotie van de Uitpas/kansenpas in de gezinnen sluit daar mooi bij aan. Domo Hasselt organiseerde ook groepsactiviteiten met speciale aandacht voor taalkansen. Zo krijgen kinderen, op een speelse manier, toegang tot een rijker taalregister. Het Streekfonds Hart voor Limburg en de Belgische Commanderij Alden-Biesen van de Duitse Orde gaven ons hiervoor een financieel steuntje in de rug.

In ons jaarverslag 2021 kan je haarfijn lezen hoe Domo Hasselt de gezinnen het afgelopen jaar heeft ondersteund.

Domo Haspengouw uit de startblokken

Met een eenmalige subsidie van het departement Welzijn, Volksgezondheid en Gezin konden we ons personeelsbestand tijdelijk uitbreiden. En daarmee ook onze grote droom in vervulling laten gaan: samen met lokale partners een Domo-werking in Haspengouw opstarten. We krijgen een erkenning van het Agentschap Opgroeien vanaf 1/01/2022 voor Domo Haspengouw 1 (Sint-Truiden, Borgloon, Heers, Nieuwerkerken en Gingelom) en Domo Haspengouw 2 (Kortessem en Wellen) . Aan deze erkenning is helaas noch een financiering noch een financieringsbelofte gekoppeld.

84 gezinnen, 204 kinderen, 36 vrijwilligers vriend-aan-huis

Elk jaar stijgt het aantal gezinnen dat door Domo Hasselt wordt ondersteund. Met 84 effectief ondersteunde gezinnen in de loop van 2021 heeft Domo Hasselt weer een mooi resultaat neergezet. Voor 204 kinderen tussen 0 en 12 jaar bracht Domo Hasselt extra vrolijkheid, aandacht en ontwikkelingskansen. Als we alle bezoeken “aan huis” en alternatieve acties (stoepbezoek, wandeling …) door de vrijwilligers optellen, realiseerde Domo Hasselt 1.522 ondersteuningsmomenten.

94 nieuwe gezinnen werden in 2021 bij Domo Hasselt aangemeld, meestal door  de sociale dienst van het OCMW, Kind en Gezin en de scholen. 45 van die aanmeldingen leiden tot een effectieve match met een vrijwilliger, 39 gezinnen wachtten op 31/12/2021 nog op een vrijwilliger.

We sloten 2021 af met in totaal 60 vrijwilligers, waarvan er 36 actief zijn als vriend aan huis. Wil je nog meer cijfers? Of wil je afzonderlijke cijfers voor ELZ Herkenrode of ELZ Haspengouw? Ook die kan je vinden in het Jaarverslag Domo Hasselt 2021.